CO-SØFART KALENDER
Martin Nielsen - Arbejdsmiljøkonference
Christian Petersen - Arbejdsmiljøkonference
Jannik Madsen - Arbejdsmiljøkonference - derefter medsejlads "Crown"
FRA MEDIER
Mærsk - status før halvårsregnskaber
Der er stor forskel på vurderingerne omkring status for Mærskkoncernen blandt de toneangivende aktienalytikere før offentliggørelsen af halvårsregnskabet på tirsdag. Der forventes noget nær "chockbølger" i børsmarkedet, hvis det viser sig at forventningerne igen må nedjusteres. Flere, særlig danske, analytikere mener dog der er god grund til ny optimisme.
Børsen, 25/8, side 6
Mærsk - mistanke om nye prisaftaler
Konkurrencestyrelsen har aflagt uanmeldt besøg hos nogle transportvirksomheder med bopæl i Århus Havn, herunder det Mærsk-ejede Danica Trucking, på grund af mistanker om prisaftaler. En samtidig prisforøgelse på 9% hos flere transportører har sat styrelsen på sporet.
Børsen, 25/8, side 6
Mols-Linien opruster
Adm. direktør for Mols-Linien, Preben Wolf, udtaler efter kritik af et "velpolstret regnskab", at pengene nok skal komme i arbejde. Der forventes tilbagekøb af egne aktier for 85 mio. og fornyede investeringer i øget kapacitet på Kattegat. Han erklærer samtidig at Mols-Linien er parat til at opkøbe dele af Scandlines indenrigsfarter som der nu er givet mulighed for kan sælges separat før det samlede salg af Scandlines.
Børsen, 25/8, side 11
Konkurrent til Mærsk i stærk fremgang
Hutchison Port Holding, som er verdens største havneoperatør, og Mærsk-konkurrent på havneområdet, har voldsom fremgang, særlig i Asien men med stor opmærksomhed på Europa tillige.
Børsen, 25/8, side 22
"Emma Mærsk"
Verdens største containerskib vil foreløbig undgå at anløbe britiske havne, fordi produktiviteten i disse er under forventet standard. Direktøren for Hutchison Ports UK i Felixstowe, som er knudepunkt for Mærsk i England, afviser at produktiviteten er noget problem.
Børsen, 25/8, side 22
Smyril Line inddrager Skotland
Det færøske rederi Smyril Lines, som er det eneste rederi som sejler kryds mellem Nordatlanten og Europa, udvider nu det faste rutenet med Skotland, således at der sejles mellem Danmark, Færøerne, Island, Shetland, Norge og Skotland.
Smyril Line har i flere perioder haft store økonomiske vanskeligheder og de forsøger nu at udvide kundekredsen.
Superrederiet
På forsiden af Bornholms Tidende skriver Dan Quitzau, at det gælder om at være først og bedst når det gælder etableringen af "Rederiet Danmark". BornholmsTrafikken må være storebror og ikke lillebror, og det må være Mads Kofod og ikke Preben Wolff fra Mols-Linien, som med rette skal bestride direktørposten.
Bormholms Tidende, 24/8, side 1
Trafikkøberrollen
Vent med beslutninger om trafikkøberollen, forlyder det nu fra bornholmske politikere. En ny infrastrukturkommission skal barsle med planer for et Danmark med verdens bedste infrastruktur, og den plan må Bornholm ikke kobles af er argumentet.
Samtidig er der blæst om mulighederne for at træffe den forventede beslutning på kommunalrådsmødet den 31. august. Den ene siger noget og en anden siger at det har han aldrig sagt.
Bornholms Tidende, 24/8, side 6
Arbejdsministeren ønsker ledige akademikere som avisbude
Ingen er for fine til at gå med aviser mener ministeren og Hjort Frederiksen vil ikke acceptere at ledige ikke ønsker job som avisbude. Sådan lød den krystalklare besked til formanden for A-kassernes samvirke på et møde d. 22. august. Hvis den ledige er til rådighed, så skal han også tage de tilbudte job, ellers ryger dagpengene. Østeuropæisk arbejdskraft er ikke nødvendig og en motiveret polak er ikke bedre end en modvillig dansker. Arbejdsgiverne må påtage sig deres ansvar. Formanden for dansk magisterforening kalder udspillet for populistisk, hvilket formanden for Akademikernes Centralorganisation er enig i. Der er tale om en pseudoproblemstilling, som kun havde relevans hvis der udelukkende var ledige akademikere.
Information, 24/8, side 6-7